Lekker in je vel zitten

Lekker in je vel zitten, het is denk ik het meest verlangde én hoogst haalbare wat je kunt wensen. Want lekker in je vel zitten betekent bijvoorbeeld dat je je goed voelt over en met jezelf, letterlijk en figuurlijk. Dat je tevreden bent als je in de spiegel kijkt en dat je goed voor jezelf weet te zorgen, dat je grenzen stelt, dat je in iedere situatie jezelf bent en uitspreekt wat belangrijk is, dat je niet piekert, niet sombert, lekker slaapt..... Als je bijvoorbeeld op vakantie bent en de hele dag ontspannende dingen doet dan voel je je waarschijnlijk wel lekker in je vel. Maar een gewone dag, een dag waarin er vanalles gebeurt dat invloed heeft op jou? Op zo'n dag valt het niet mee om voortdurend lekker in je vel te zitten.

En dan kunnen er ook nog gebeurtenissen of omstandigheden zijn waardoor het je maar moeizaam lukt om lekker in je vel te zitten.


Iedereen heeft in zijn leven wel een of meerdere periodes waarin je minder goed in je vel zit. Dat kan door allerlei gebeurtenissen komen. Als er iets naars gebeurt dan is het logisch dat dat zijn weerslag heeft op hoe jij je voelt. Maar het kan ook gebeuren dat je je minder goed voelt terwijl je niet weet waardoor het komt. Dat je somber bent, neerslachtig, dat je niet meer weet wat je moet doen, dat je moeite hebt om van iets of iemand afscheid te nemen, irrationele emotionele reacties, onverklaarbare huilbuien en noem maar op. Niet begrijpen wat er dan met je gebeurt alleen al kan je je heel kwetsbaar laten voelen en lekker in je vel zitten is dan helemaal ver te zoeken.


Je niet lekker voelen zonder dat je weet waar het door komt, ik zou het een normaal verschijnsel willen noemen. Jij, dat wil zeggen jouw brein, reageert op iets wat gebeurt buiten jou. En jouw brein reageert op basis van wat het eerder heeft geleerd. Daar hoef jij je niet bewust van te zijn en zo kan het gebeuren dat je je eigen reactie helemaal niet herkent.

Hoe is jouw reactie op gebeurtenissen te verklaren

Een aantal voorbeelden. Je moeder was vroeger altijd erg angstig als jullie samen de weg overstaken. Ze kneep je kleine handje bijna fijn. Als volwassene kan je nog altijd een gevoel bekruipen dat je extra goed moet uitkijken bij het oversteken.


Deze 'conditionering', het automatisch reageren op een gebeurtenis,, kun je waarschijnlijk prima volgen, is niet hinderlijk ook. Er zijn ook gedragspatronen waarvan je weet waar het vandaan komt en die wel hinderlijk zijn. Eenvoudig voorbeeld: als kind ben je gebeten door een hond en nu als volwassene ben je angstig voor alle honden. Je gaat graag wandelen in het bos maar bent voortdurend op je hoede voor loslopende honden. Erg hinderlijk. Met je volwassen brein weet je echt wel dat niet iedere hond erop uit is om jou te bijten maar helaas doet dat niets af aan de conditionering door je brein. Hond zien is angst. Dit is een simpel voorbeeld maar ik denk dat je voor jezelf met wat speurwerk een hele reeks aan dit soort patronen herkent. Een patroon kun je zien als: er gebeurt iets buiten jezelf - je denk daar iets over - je voelt daar iets bij - je handelt op een bepaalde manier. Ook gevoelens van onzekerheid, faalangst, van minderwaardigheid etcetera zijn meestal te verklaren door te onderzoeken wat jij in jouw eerdere leven hebt geleerd. Dat geleerde breng je nog steeds in de praktijk, ook al is je gedrag niet langer meer passend of helpend voor jou.

En dan zijn er nog al die ervaringen die je had in jouw leven, al die dingen die je ooit geleerd hebt waar je je niet van bewust bent maar die wel bepalen hoe jij je vandaag voelt. Het zijn deze eerdere leerervaringen waarvan je je niet bewust bent die je vertwijfeld kunnen doen zeggen: 'ik weet ook niet hoe het komt maar ik voel me zo naar of slecht, of eenzaam of rot of..'


Het zijn die gedachten en gevoelens in jouw leven waar je zelf geen grip op hebt en waar je flink hinder van hebt die voorkomen dat je lekker in je vel zit. Als coach/therapeut ga ik met mijn cliënten op zoek naar de ongewenste conditioneringen in jouw leven. Met andere woorden, wat geloof je over jezelf en ben je nog steeds aan het bewijzen ook al heb je er heel veel last van. Ik help je dan om het betreffende patroon te doorbreken. Een patroon doorbreken betekent dat je ergens anders over gaat denken waardoor het voelen en handelen ook verandert. Dan heb je een patroon doorbroken en heb je een andere conditionering geleerd.